Virtuell svetsning eller augmented reality

Uttrycken virtuell svetsning, VR och AR används om varandra för beskriva svetssimulering. De är tekniskt sett inte riktigt samma sak. VR, virtuell reality, är helt datorgenererad, medan AR, augmented reality, lägger på en datorskapad bild på en verklig bild.

Alla former av digital verklighet och svetssimuleringslösningar erbjuder kostnadsbesparingar och effektivitet vid validering, anställning och utbildning. Det finns system som simulerar TIG, MIG, MAG med rörtråd och MMA-svetsning.

Verkliga 3D-objekt används i AR vid svetsningen och blir överlagrade med datorgenererade bilder. Det sker genom att en speciell hjälm använder en kamera och sensor för att skicka video och positioneringsdata till systemdatorn. Där bearbetas data och en realistisk svetssimulering och grafisk information skapas, baserad på användarens rörelser. Den informationen skickas sedan tillbaka till en bildskärm och högtalare inuti hjälmen, för omedelbar visuell återkoppling. För användaren ser det ut och verkar som verklig svetsning, komplett med metalldetaljer, ljusbåge och sprut. Men inga kuponger, tråd eller gas är förbrukade vilket sparar både pengar och resurser. Efter avslutad svetsövning ges feedback i form av poäng och grafer. Dessutom tillåter ett uppspelningsläge användarna att titta på svetsen från vilken vinkel som helst för att se hur det blev. Med omedelbar återkoppling till användarna hjälper denna teknologi snabbt till att korrigera fel, stärka rätt handhavande och påskynda kompetensutvecklingen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *